A gödöllői művésztelep újabb külföldi szereplése

G. Merva Mária

Németországban Az európai művésztelepek vendégségben Dachauban című 2005. június 19-től szeptember 16-ig tartó kiállításon vesz részt a gödöllői művésztelep. A nemzetközi tárlatot a fennállásának 1200. évfordulóját ünneplő Dachau város és az európai művésztelepeket egyesítő nemzetközi szervezet, az EuroArt közösen rendezi. Három témában egy-egy olajfestményt kértek a rendezők: táj, ember, ház. Az olajfestményt mint festészeti technikát azért szabták feltételül, mert egységes képet akartak adni a kiállításnak, másrészt a kiállítóterem – s erről mint a gödöllői műtárgyak kísérője, kurírja személyesen is meggyőződhettem – csak fénytűrő műalkotások bemutatására alkalmas, a sok ablak, a természetes fény nem teszi lehetővé grafikák vagy textilek bemutatását.

A megadott három témában a gödöllői művésztelepet Körösfői-Kriesch Aladár Gödöllői kertrészlet, Remsey Jenő Sisakos önarckép és Juhász Árpád Búbos kemence című alkotása képviseli. Kilenc országból harminc művésztelep mutatkozik be ezen a nagyszabású nemzetközi tárlaton. Magyarországot Gödöllő és Szentendre képviseli. Megtisztelő együtt szerepelni a francia Barbizon, a svéd Arvika vagy a svájci Ascona művésztelepével. Ugyanakkor természetes, hogy a gödöllői művészek ebben a társaságban szerepelnek, hiszen európai színvonalon dolgoztak és külföldi társaikhoz hasonlóan kivonulásukkal, a központoktól távol, egy új életmód megteremtésével új alternatívát adtak a társadalom számára.

A Münchentől 16 kilométerre lévő Dachau neve sajnos összefonódott a koncentrációs táborral, amelyet a második világháború alatt létesítettek a városban. Ha kiejtjük Dachau nevét, csak ez a negatív ismeret jut róla eszünkbe. Negyvenezer lakosú kisváros, és sok rokon vonást mutat Gödöllővel. Két fő nevezetessége van, ami nemzetközi érdeklődésre is számot tart: a bajor hercegi család, a Wittelsbachok (Erzsébet királyné is ebből a családból származott) nyári rezidenciájául szolgáló kastély és a 19. és 20. században működő művésztelep. S micsoda véletlenek! Remsey Jenő, akinek Sisakos önarcképe most ott szerepel a Gemaldegalerie Dachau kiállításán, 1912-ben, amikor feleségül vette Frey Vilmát, Dachauba ment nászútra, hagyatékában van olyan grafika, amit a városról készített. (Az információt Remsey Andrásnak köszönöm.)

A Gödöllői Városi Múzeum 2004-ben lett tagja az EuroArtnak. Ez a nonprofit szervezet 1993-ban alakult abból a célból, hogy közös képviseletet biztosítson a történeti és kortárs művésztelepeknek. A szervezet egyik tagja látta a Gödöllői Városi Múzeum 2001-es centenáriumi kiállítását, megismerte a művésztelepet ismertető háromnyelvű kiadványt, a kétnyelvű nagy katalógust, és felkérte az intézményt arra, hogy lépjen be az EuroArtba. A múzeum fontosnak tartja, hogy részt vegyen ennek a nemzetközi szervezetnek a munkájában, hiszen ez is egy olyan fórum, ahol népszerűsítheti a város egyik legjelentősebb kulturális hagyományát, a művésztelepet. Ennek a kapcsolatnak köszönhető a dachaui meghívás.