A villamosenergia versenypiacára készül lépni a város

pmh

A képviselő-testület június 22-i ülésén egyetértett a villamos energia versenypiacról történő beszerzésének előkészítésével.

A közüzemi villamos energia-szolgáltatás mellett már közel két éve működik a villamos energia szabad piaca is. A 92/2004. (VII. 9.) GKM rendelet alapján lehetővé vált körülbelül 280 000 fogyasztó versenypiacra történő kilépése, egyszerű versenypiaci elszámolása (őket nevezik feljogosított fogyasztóknak).

A jogszabályi háttér napjainkra lehetővé tette, hogy az egyes közüzemi fogyasztók, így az egyes települési önkormányzatok és intézményeik saját döntésük alapján kiléphetnek a közüzemi szegmensből, és feljogosított fogyasztóként a szabadpiacon szerezhetik be villamos áram szükségleteiket. Várhatóan 2007. július 1-jétől a közüzem megszűnik és minden, nem lakossági fogyasztónak a versenypiacra ki kell lépnie, illetve ettől az időponttól a lakossági fogyasztók is kiléphetnek a szabadpiacra.

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a szabadpiacra kilépett feljogosított fogyasztók átlagosan 10-15%-os megtakarítást érhetnek el a közüzemi szegmensből való kilépéssel. Az anyagi megtakarításon túlmenően további előnnyel is lehet számolni a közüzemihez képest:

Alkudható ár: nem hatósági áron, hanem a kereskedő és a fogyasztó közti alkuval (közbeszerzéssel) kialakított áron lehet áramot venni.

Biztos megtakarítás: a versenypiaci villamosenergia-árnak legalább éves átlagban alacsonyabbnak kell lennie a közüzemi árnál, ez biztos megtakarítást jelent.

Több szállító: a versenypiacon bármikor, akár éven belül is lehet kereskedőt váltani, sőt, egyidejűleg több kereskedőtől is beszerezhetik a szükséges villamos energiát. Versenyeztetni lehet a kereskedőket a legkedvezőbb árért és szolgáltatási feltételekért.

Kedvezőbb szerződéses feltételek: a versenypiaci szerződések megegyezésen, konszenzuson alapulnak.

Több szolgáltatás: a versenypiaci kereskedő általában több szolgáltatást nyújt, kedvezőbb feltételekkel.

Érzékenyebb ár: a közüzemi ár általában félévente vagy évente változik, míg a versenypiaci ár gyakrabban is alkalmazkodhat az aktuális feltételekhez.

Szigorúbb szabályok: a versenypiacon szigorúbbak a nagyfogyasztók menetrendadási szabályai, mint a közüzemben.

Szállítók megbízhatósága: nem lehet kizárni a versenypiaci kereskedő gazdasági ellehetetlenülését, mint ahogy a közüzemi szolgáltatóét sem (bár ennek a valószínűsége csekély).

A szabadpiacra történő kilépés azonban csak akkor lehet eredményes, azaz vezet jelentős megtakarításhoz, ha a Kbt. szerint kötelezően lefolytatandó közbeszerzési eljárás előkészítése során az adott Önkormányzat igényeiből kiindulva szakmailag részletesen kidolgozásra kerül az adott intézményekre vonatkozó beszerzési igény, és az ajánlati dokumentáció feltételrendszere úgy kerül kialakításra, hogy az ajánlattevő szolgáltatók az ajánlati kiírás alapján a maximálisan nyújtható kedvezményeket tudják megajánlani.

A fenti feladatok elvégzésére tett ajánlatot az ÉSZ-KER Kft. (2096 Üröm, Magyar utca 14.), mely társaság széles körű közbeszerzési gyakorlata mellett az energia-beszerzés területén is komoly tapasztalatokkal rendelkezik. Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzatát – 25,41% (58.126.930 Ft) éves közüzemi megtakarítást elérve – sikeresen vezették ki a villamos energia szabadpiacára, valamint Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzatától is megbízást kaptak a szükséges közbeszerzési eljárás teljes körű lebonyolítására. Munkatársaik sorában olyan energetikus szakemberek is rendelkezésére állnak, akik az energia-beszerzés terén minden szakmai segítséget meg tudnak adni a megfelelő beszerzési konstrukció meghatározásához, illetve folyamatos szakmai tanácsadással támogatják az eljárás előkészítését és sikeres lefolytatását.

Ajánlatuk alapján a versenypiacra történő kilépés folyamata a következő:

a következő 10 - 15 hónap villamosenergia-igény megtervezése

meg kell határozni a napi, heti fogyasztások alakulását, csúcs- és völgyidőszakokat

a közvilágítás, mint tipikus probléma kezelése

piackutatás

projekt-előkészítés

eljárási rezsim és eljárástípus kiválasztása

kizáró okok és alkalmassági feltételek meghatározása

bírálati szempontrendszer kialakítása

ajánlati dokumentáció összeállítása: a szigorú és részletes szerződéses feltételek meghatározásával, mint pl. ártartás több évre, bankgarancia vagy egyéb pénzügyi biztosíték megkövetelése; menetrendadás szabályainak meghatározása (ha a feljogosított fogyasztó fogyasztásmérése nem felel meg a villamosenergia-ellátási szabályzatokban meghatározottaknak, a hálózati engedélyes - nem a fogyasztó! - köteles gondoskodni az elszámolási módnak megfelelő fogyasztásmérő berendezés felszereléséről és leolvasásáról)

ajánlatok érkeztetése és értékelése

közreműködés a szerződéskötésben (csatlakozási pontonként)

hatályos szerződések felmondása

hálózati csatlakozási szerződés, melyet a csatlakozási pontok után kell fizetni, a hálózati engedélyesnek.

hálózathasználati szerződés, melyet a hálózat igénybevételéért kell fizetni, a hálózati engedélyesnek.

villamos energia kereskedelmi szerződés, az energiakereskedővel.

Az önkormányzati intézmények, társaságok és a hivatal éves villamos energia költsége eléri a 100 millió Ft-ot; egy 10%-os elért megtakarítás esetén az éves költségmegtakarítás akár 10 millió Ft is lehet. Az ÉSZ-KER Kft. a fenti feladatok elvégzésére 3.000.000 Ft + ÁFA összegű ajánlatot tett.

*

A képviselő-testület Gödöllő város villamos energia versenypiacára történő kilépésével egyetértett, és a beszerzés kapcsán az ÉSZ-KER Kft. ajánlatát az alábbi feltételek mellett fogadta el:

Az ellenszolgáltatás egy összegben (mint sikerdíj) kerül teljesítésre a sikeres közbeszerzési eljárás lebonyolítását követően.

Az eljárás akkor sikeres, ha a beszerzés megvalósítása kapcsán elért költségmegtakarítás évi összege magasabb hárommillió forint + ÁFA összegnél.

A közbeszerzési eljárás teljes körű lebonyolítása – az esetleges jogorvoslattal együtt – az ÉSZ-KER Kft. feladata, beleértve a Kbt. 9. § szerinti hivatalos közbeszerzési tanácsadói tevékenység ellátását is.

A képviselő-testület felhatalmazta dr. Fábián Zsolt alpolgármestert, hogy az ÉSZ-KER Kft.-vel a megbízási szerződést kösse meg, valamint felkérte, hogy a projekt közbeszerzési eljárásának indításához szükséges beszerzési célokmányt terjessze elő.