Márciusban indulhat a vasútvonal felújítása

A múlt év végén aláírták a szerződéseket a kivitelezőkkel a Rákos-Hatvan közötti vasútvonal felújítására, s márciusban meg is kezdődhetnek a munkálatok.  A jelentős európai uniós támogatással megvalósuló fejlesztés során a nyíltvonali szakaszok mellett a Gödöllőhöz tartozó mindhárom állomást (Gödöllő Állami Telepek, Gödöllő, Máriabesnyő) jelentősen átépítik, korszerűsítik.


A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint az Isaszeg-Gödöllő és Aszód-Tura közötti egyik vágány átépítése előreláthatóan tavasszal, a Rákosliget-Pécel, valamint Tura-Hatvan közötti egy vágány átépítése előreláthatóan nyáron kezdődhet meg. A munkálatok a menetrendet is érintik majd: márciustól év végéig a kora reggeli és késő esti órákban néhány vonat helyett pótlóbuszokat állítanak be, csúcsidőszakban és napközben azonban továbbra is a vonatok biztosítják a közlekedést – ami azonban nem zárja ki a menetrendi változásokat.
A fejlesztés során megszűnik a jelenleg komoly közlekedési problémát jelentő Köztársaság úti sorompó, ide felüljáró épül, aminek a munkálatai a tervek szerint július elején indulnak el.
Megszűnik viszont a jelenleg a vasútállomást az egyetemmel összekötő gyalogoshíd, helyette gyalogos aluljáró létesül.
A meglévő  állomásépületet – amiben a jegypénztár és a forgalomirányítás található, helyére új, modern épület kerül, ennek munkái azonban – várhatóan -  2019. tavaszán kezdődhetnek meg, az utasforgalmi feladatokat erre az időszakra – ahogy a Királyi Váró felújítása idején -  konténerekbe telepítik ki. Az átalakítás a Királyi Váró épületét nem érinti, a  Máriabesnyő megállóhely műemlék jellegű épületét azonban igen, ez felújításra kerül, és nem marad ki a fejlesztésből az Állami Telepek megálló sem, igaz, itt csak kisebb volumenű átalakításokat terveznek. Mindhárom állomáson a vonatok akadálymentesen elérhetők lesznek.
A NIF honlapján lévő adatok szerint a felújítás során olyan vasúti pályát alakítanak ki, ami 160/120/100 km/h pályasebességű, 22,5 tonna tengelyterhelésű lesz, amely alkalmas akár 750 m hosszú vonatok közlekedtetésére is. A fejlesztés során 8750 méter hosszon épülnek zajárnyékoló falak a pálya mentén, de új elektronikus biztosítóberendezések, villamos energiaellátás, térvilágítás, villamos felsővezeték, távközlés, váltófűtés, szerelvény előfűtés, vizuális és hangos utastájékoztatás is szerepel a leírásban. A munkálatok a vasúti forgalomban is jelentős korlátozásokat fognak majd okozni.
A Gödöllőtől Hatvanig vezető pálya nyílt vonalán a harminckét kilométernyi al- és felépítmény teljes cseréjét követően körülbelül 57,2 kilométernyi, hatvan kilogramm per folyóméteres sínt építenek be hézag nélkül, továbbá összesen három kilométer hosszon állomási mellékvágányok és a gödöllői HÉV-vágányok al- és felépítménye is megújulnak. Mint az a www.iho.hu oldalon korábban már megjelent tájékoztatásból kiderül, a fejlesztés során Máriabesnyő és Bag megállóhelyek között kitérőket építenek be, létrehozva ezzel Babatpuszta forgalmi kitérőt. Gödöllőn, Gödöllő HÉV-állomáson, Aszódon, valamint Hatvan „A” elágazásnál korszerűbbre cserélik a kitérőket, melyek természetesen számítógép által vezérelt villamos váltófűtést kapnak. A Gödöllő és Máriabesnyő között többek között lecserélik a vonalszakasz teljes felsővezeték rendszerét is, valamint optikai kábelt helyeznek el a felsővezetéki oszlopsoron.
A Rákos-Gödöllő szakaszt a Strabag Vasútépítő Kft. és a Belfry PE Kft., míg a Gödöllő-Hatvan közötti szakasz munkáit a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végzi el.
A fejlesztésről a NIF várhatóan februárban tart majd részletes lakossági tájékoztatót.