Nyomtatható verzió
Először látta a közönség a Gödöllő Táncszínház
társulatában a Művészetek Háza Gödöllő színpadán péntek este Safranka-Peti
Zsófiát, a Magyar Táncművészeti Főiskola Táncpedagógusképző Intézetének
hallgatóját, aki városunk kiemelt művészeti együttesében rögtön a „címszerepet”
kapta. Ő formálta meg ugyanis a „Sors” című előadás premierjén Isadora
Duncan-t, a modern táncművészet úttörőjét, akinek életútját két részben, számos
képben elevenítették fel az önkormányzat felkérésére Kézér Gabriella és Vajda
Gyöngyvér rendezők és koreográfusok.
Az invenciózus előadást végig a színpadon kísérte
Menyhei Ádám zongoraművész, míg a jeleneteket összekötő Sors szerepében
vendégművészként Falk László játszott. A
táncokhoz méltó verseket Gémesi Gergely írta, Gémesi Márta és Gombos Viktor
adták elő.
Az előadás apropója az I. világháború kitörésének
100. évfordulója volt, a Gödöllő Táncszínház ezzel a produkcióval csatlakozott A
Régi Ház – Kezdet és Vég című kulturális tematikus évhez.
Isadora Duncan az Egyesült Államokban született
1877-ben és Nizzában halt meg 1927-ben. Nevéhez fűződik a táncnak a klasszikus
balettel ellentétes új értelmezése. Szavai szerint „a jövő tánca annak a fejlődésnek
a következménye lesz, amelyen az emberiség végigmegy. Visszatérni a görögök
táncaihoz éppen olyan lehetetlen volna, mint amilyen felesleges. Nem vagyunk
görögök, tehát nem tudunk görögül táncolni.”
A „mezítlábas táncosnő” előadásait festmények, költemények
is ihlették. A színpadon kivetített képek pedig megelevenítették a múlt
századforduló korának világát a két kontinensen. Isadora Duncan Budapesten is
fellépett 1902-ben az Uránia Színházban. Ugyancsak az ő szavait idézve „egyik
este jeleztem a zenekarnak, hogy ráadásul játsszák el Strauss Kék Duna
keringőjét, amelyre aztán rögtönözve táncoltam. A siker frenetikus volt. A
közönség felugrálva ünnepelt szinte szünet nélkül.” Oroszországban Jeszenyin
ejtette rabul, mégis, a költő halála után a francia tengerparton érte az
értelmetlen halál. Egy sportkocsi kipróbálása közben fojtotta meg a sálja,
amely beleakadt a kerékbe. Ezzel a
pillanattal fejeződött be a gödöllői előadás és remélhetően ezzel a
produkcióval kezdődik Safranka-Peti Zsófia ígéretes pályafutása.