"Még akkor is, ha arról az európai félelemről beszél, ami körülvesz minket" - tette hozzá a rendező az MTI-nek adott interjúban Cannes-ban, miután átvette az elismerést.
Annak ellenére, hogy ez volt a rendező eddigi legdrágább alkotása, Mundruczó "partizánfilmnek" tekinti a Fehér Istent. Mégpedig amiatt az őszinte lelkület miatt, amellyel ez az alkotás készült, az alkotótársai, a kutyák, a színészek, a finanszírozók "őszinte érzelmei" miatt.
"A díjat nem én kaptam, hanem annak szellemisége, ami nem egyszerűen én vagyok, hanem az összes ember, aki 200 százalékkal belerakta magát" - hangsúlyozta.
"A sok ínséges idő után, amit ki kellett bírni 2010 óta, ez egy pici hógolyó, ami most elindult és megy a saját útján" - fogalmazott a rendező. Hozzátette: "Ha őszintén beszélünk, az visszhangra talál, s a film személyessége kijelöl egy utat".
A rendező elmondta, hogy a film múlt hétvégi bemutatója óta csaknem húsz ország, köztük a legjelentősebb európai államok és az Egyesült Államok is érdeklődött a Fehér Isten forgalmazása iránt. "Érezni lehetett a fesztiválon, hogy ez a film növekszik, és ennek az útnak nem látjuk a végét" - hangsúlyozta.
Számára ugyanakkor az a legfontosabb, hogy minél több néző megnézze az alkotást a világon, és kommunikáció induljon meg körülötte.
A Fehér Isten Mundruczó meghatározása szerint "politikai melodráma", s annak a nagyon jó nemzetközi sajtóvisszhangja után elsősorban az otthoni fogadtatásra nagyon kíváncsi. "Nagyon bízom abban, hogy a magyar társadalom hajlandó lesz ezzel a filmmel kommunikálni".
A film június 12-től látható a hazai mozikban.
A filmes és színházi munkáival is világszerte elismert Mundruczó Kornél hatodik nagyjátékfilmje egy kislány és egy kutya barátságának történetét meséli el. A filmben egy új törvény szerint minden korcs után különadót kell fizetni, ezért ebek százait dobják ki a tulajdonosok. A 13 éves Lili sikertelenül próbálja megóvni apjától a kutyáját, Hagent, az is utcára kerül, ahol a lány hiába keresi. Hagent először harci kutyának fogják be, majd kisemmizett fajtatársai között egy sintértelepen talál menedéket, velük együtt fellázad az őt korábban megalázó emberek ellen. A Budapest utcáin meginduló vérengzést végül Lili próbálja megállítani.
Az ötvennapos budapesti forgatás egyik különlegessége volt a csaknem kétszáz, menhelyekről válogatott kutyaszereplő részvétele, amire még nem volt példa filmben.
A magyar-svéd-német koprodukcióban több mint 700 milliós költségvetéssel készült Fehér Isten című film gyártását 280 millió forinttal támogatta a Magyar Nemzeti Filmalap.
*
A rendezőnek a film "egyetemességéért és a felejthetetlen élményért" odaítélt Un certain regard elnevezésű elismerést a zsűri elnöke, Pablo Trapero argentin filmrendező, forgatókönyvíró, producer adta át a Fesztiválpalota Debussy-termében rendezett ünnepélyes átadón. A közönség hosszú ovációval ünnepelte Mundruczó Kornélt, aki a forgatókönyv társszerzőjével, Wéber Kata színésznővel közösen vette át a díjat.
A rendező köszönetet mondott a cannes-i fesztiválnak, amiért meghívta legújabb filmjét a szerinte legjobb programba, valamint alkotótársainak és a több mint kétszáz kutyának, amelyekkel a Fekete Isten forgatta.
A 39 éves rendezőnek ez a hatodik filmje, és az ötödik, amely meghívást kapott a világ legrangosabb filmes találkozójának hivatalos programjába. Közülük a Delta 2008-ban elnyerte a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetségének díját.
A Fehér Isten magyar-német-svéd koprodukcióban készült, vezető producere Petrányi Viktória.
Mundruczó Kornél alkotása révén először szerepelt a Magyar Nemzeti Filmalap gyártási támogatásával készült játékfilm a cannes-i filmfesztiválon.
A film négylábú főszerepét, a Hagent alakító Body és Luke egyébként délután elnyerték a legjobb kutya alakításért járó Palm Dog-díjat (Kutya Pálma-díjat) is.
A cannes-i fesztivál hivatalos programját mintegy 1800 benevezett játékfilmből állították össze a szervezők. Az Un certain regard szekcióba a hivatalos versenyprogramhoz hasonlóan 18-20 filmet válogat be Thierry Frémaux művészeti igazgató. Idén 20 film kapott meghívást.
Az önálló szekciót 1978-ban alapította Gilles Jacob, a fesztivál akkor újonnan kinevezett igazgatója, jelenlegi elnöke a filmnyelvet megújító filmek bemutatására. A program alapvető célja kezdetekben az volt, hogy elsősorban még ismeretlen, fiatal filmesek eredeti és alternatív alkotásainak nemzetközi elismertetését és forgalmazásba kerülését elősegítse. A szekcióba meghívott filmek között sokáig nem is osztottak díjakat.
A válogatás legjobbjának odaítélhető elismerést 1998-ban Un certain regard díj elnevezéssel alapította a fesztivál. Ezt egy filmrendezőkből és filmes szakemberekből álló nemzetközi zsűri ítéli oda. A díjjal járó 30 ezer euró (9,3 millió forint) - amelyet 2005 óta a Fondation Groupama Gan ajánl fel - a film francia forgalmazóját illeti.
A fődíj mellett a zsűri két másik filmet is jutalmazott: a zsűri díját Ruben Östlund svéd rendező Turist című vígjátékának, a különdíjat pedig Wim Wenders dokumentumfilmjének Sebastiao Salgado brazil fotóművészről ítélték oda.
Ezenkívül Ensemble (együttes) díjat kapott a Party girl című film francia rendezőtriója, Marie Amachoukeli, Claire Burger és Samuel Theis. A legjobb alakításért pedig Davil Gulpilil ausztrál színészt jutalmazták, aki Rolf de Heer rendező Charlie's country című filmjének főszerepét játssza.
Az Un certain regard a művészfilmek kategóriájának számít, de a résztvevők nem feltétlenül a legfiatalabb korosztályhoz tartoznak és nem kevésbé ismertek, mint a hivatalos versenyprogramba meghívott alkotók. Idén például ebben a szekcióban mutatják be Mathieu Amalric francia színész-rendező legújabb filmjét, valamint Ryan Gosling kanadai és Asia Argento olasz színészek rendezéseit.
*
Mundruczó Kornél Fehér Isten című filmjének négylábú főszerepét, a Hagent alakító Body és Luke nyerték el a legjobb kutya alakításért járó Palm Dog-díjat (Kutya Pálma-díjat) a 67. cannes-i filmfesztiválon.
A díjat a film rendezője vette át pénteken a fesztivál brit pavilonjában. A Fehér Istent a fesztivál második legjelentősebb versenyszekciójában, az Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) nevű programban mutatták be.
A díjat 2001 óta ítéli óta a cannes-i filmfesztiválon egy angolszász filmkritikusokból álló zsűri, amelynek idén Kate Muir (The Times), Dereck Malcolm, Peter Bradshaw (The Guardian), Kaleem Aftab (The Independent), Robbie Collin (THe Telegraphe) and Damon Wise (Empire Magazin) voltak a tagjai.
Magyar filmben szereplő kutya először érdemelte ki a fődíjat.
A Kutya Pálma zsűrijének díját, a második elismerést Roxy Mielville kapta, aki Jean-Luc Godard-nak a hivatalos versenyprogramban bemutatott Adieu au langage (Búcsú a nyelvtől) című 75 perces versenyfilmjében játszott. A különdíjat pedig Moujik gazdája vihette haza Betrand Bonello francia rendező Saint Laurent című filmjében nyújtott alakításáért.
A filmes és színházi munkáival is világszerte elismert Mundruczó Kornél hatodik nagyjátékfilmje egy kislány és egy kutya barátságának történetét meséli el. A filmben egy új törvény szerint minden korcs után különadót kell fizetni, ezért ebek százait dobják ki a tulajdonosok. A 13 éves Lili sikertelenül próbálja megóvni apjától a kutyáját, Hagent, az is utcára kerül, ahol a lány hiába keresi. Hagent először harci kutyának fogják be, majd kisemmizett fajtatársai között egy sintértelepen talál menedéket, velük együtt fellázad az őt korábban megalázó emberek ellen. A Budapest utcáin megindult vérengzést végül Lili próbálja megállítani.
A díjnyertes kutyákat Teresa Miller amerikai kutyatréner választotta ki és hozta a budapesti forgatásra. A Los Angeles-i szakember korábban olyan világhírű filmekben működött közre, mint a Rex felügyelő, a Kutyám, Jerry Lee vagy a Cujo.
Az ötvennapos budapesti forgatás egyik különlegessége volt egyébként a közel kétszáz, menhelyekről válogatott kutyaszereplő részvétele, amire még soha nem volt példa filmben. Az állatok kiképzése már hónapokkal a forgatás előtt megkezdődött Halász Árpád állatidomárral, a Gödöllői Kutyasport Központ oktatójával.