A fedett földszintre autóbuszállásokat, a forgalmat kiszolgáló és kereskedelmi helyiségeket terveznek. A további szinteken kereskedelmi és egyéb rendeltetésű helyiségek, parkolóhelyek létesülnek. A beruházás megvalósítása a tervezéstől az üzembe helyezésig a Ker-Est feladata. A telek továbbra is az önkormányzat tulajdonában marad. A teljes felépítmény tulajdonjogát a Ker-Est szerzi meg, majd a beruházás megvalósítását követően társasházat alapít, amelyből 200 négyzetméter alapterületű helyiséget és az autóbuszállásokat ellenérték nélkül az önkormányzat tulajdonába adja át, a Volánbusz ugyancsak ellenérték nélkül 300 négyzetméter alapterületű helyiséget kap.
A képviselő-testület tavaly februárban ismerte meg a Ker-Est terveit és kérte fel a céget ajánlatának kidolgozására. A feladat bonyolultságát jelzi, hogy a tanácsi beruházással az 1980-as években megépült buszpályaudvart – amely az önkormányzat tulajdonában lévő telken áll –, sem a tulajdoni lapon, sem az ingatlan-nyilvántartási térképen nem tüntették fel. A tárgyalásokon kiderült, hogy az önkormányzat mellett a Volánbusz is támogatja a buszpályaudvar fejlesztését. Az előkészítés napjainkban érkezett el a mindhárom fél számára elfogadható keretszerződés kidolgozásához. Ez került most a képviselők elé, akik 12 igen szavazattal, 8 nem ellenében és 2 tartózkodással elfogadták az előterjesztést.
A háromoldalú szerződés végrehajtása Gödöllőnek számos előnnyel jár. Befektetői tőke bevonásával új, korszerű buszpályaudvar létesül, melyben az önkormányzat tulajdonrészhez jut; jelentősen javul a környék kereskedelmi ellátása; rendezetté válik ez a központi fekvésű terület, a fejlesztés kereskedelmi és parkolási szempontból tehermentesíti a belvárost.
A fideszes képviselők nem támogatták az előterjesztést. Ők a város más részén képzelnék el a buszpályaudvart és a bevásárlóközpontot is, mert azzal, mondta Zsókáné Mihala Éva, az önkormányzat magának teremt konkurenciát a városközpontban. Kovács Barnabás (MSZP) úgy látta, hogy az elképzelés nem harmonizál Gödöllő ökováros koncepciójával és fokozza a Palotakert közlekedési terheit.
Krassay László alpolgármester azzal érvelt az elgondolás mellett a téma tárgyalásakor, hogy a kereskedelmi központ színesíti a gödöllői üzlethálózatot, javítja a Palotakerten élők ellátását, nem kell mindenért a belvárosba utazniuk. További előny, hogy a HÉV és a 3-as út felett gyalogos felüljáró épül. A beruházás gyalogos közlekedésre gyakorolt kedvező hatását Pintér Zoltán alpolgármester, egyben az út másik oldalán élők egyéni képviselője is említette.
– Az igen elterjedt PPP konstrukciós beruházásokkal szemben, amikor is a fejlesztések kockázatát az állam vagy az önkormányzatok viselik, a leromlott állapotú buszpályaudvar újjáépítésének a kockázatát a befektető vállalja – mutatott rá Gémesi György polgármester. –De ha ismernek más megoldást és pénzt is tudnak rá szerezni az elképzelést elvető képviselők, ám álljanak elő velük! Mi ezt a konstrukciót, amellyel a két évtizedes beruházás rendezetlen örökségét is tisztázzuk, végigtárgyaltuk. Ugyanúgy a befektetői tőke segítségével bővítjük a lakossági szolgáltatásokat, mint a volt Községháza esetében tettük vagy a Pelikánháznál tesszük. A palotakerti parkolási igényekről közvélemény-kutatást végzünk, és ha szükséges, akkor olyan parkolási rendszert vezetünk be, amelyben az ott lakóknak nem kell fizetniük A buszpályaudvar fölé tervezett parkolóhelyekre is elengedhetetlenül szükség van, nem kell bizonyítani, milyen nehéz autóval parkírozni a belvárosban. Azt pedig a piaci verseny dönti el, hogy ki lesz a nyertes az üzletek között.
Hol lesz az ideiglenes buszállomás?
A döntés után már mindenki azt kérdezi, hogyan tovább? Ebből két alkérdés következik. Mikor kezdődik a munka és hová költözik az építkezés idejére a buszállomás?
A beruházás azután kezdhető meg, hogy a helyi építési szabályzat módosítása az Alsópark területére vonatkozóan hatályba lépett. Ez a helyi jogszabály teheti lehetővé az autóbusz-pályaudvar telkének leválasztását a közpark területéről.
Az ideiglenes buszpályaudvar területéről és a buszok tárolásáról az önkormányzatnak kell gondoskodnia a beruházás időtartamára. A képviselő-testület mindezek megoldásáról is határozott. Az ideiglenes pályaudvart a művelődési központ parkolójának egy részén lehet majd megtalálni, a buszok tárolására a MOL-kút és a HÉV közötti terület fog szolgálni. Jegyeket, bérleteket a művelődési központban lehet majd váltani, amelynek egy részét bérbe adják. (A bérleti díj a központot működtető önkormányzati cég jelentős bevétele lesz.)
Az ideiglenes pályaudvar kialakításával majd e funkció megszűnése után az eredeti állapot helyreállításával kapcsolatos költségeket a beruházó Ker-Est Zrt. viseli.
Bankgarancia a városnak és a Volánbusznak
Az a kérdés is felmerülhet az olvasóban, hogy mi történik a beruházás meghiúsulása esetén? A beruházó társaság által erre az esetre nyújtott bankgarancia – 100-100 millió forint – olyan mértékű, hogy annak összegéből megépíthető egy, a jelenlegi funkciókkal és területi mértékkel rendelkező új buszpályaudvar.
És ha változik a szolgáltató?
A beruházás befejezését követően a megvalósuló létesítményben – mint már említettük – külön tulajdonok alakulnak ki. A helyi és a helyközi tömegközlekedési feladatok és szolgáltatások ellátása hosszú távon zavartalan lehet. Abban az esetben, hogy ha a helyi autóbusz-közlekedést a jövőben más szolgáltató látná el, mint a Volánbusz, az önkormányzati külön tulajdon és használati jogosultság révén a szolgáltatás tárgyi feltételei teljesíthetők.
Az előterjesztés innen tölthető le.